Spørsmål og svar
Hvis jeg trenger AKUTT LEGEHJELP ved livstruende tilstander ring 113.
Hvis jeg blir SYK UTENOM KONTORETS ÅPNINGSTID.
Hvis tilstanden kan vente til neste arbeidsdag, ring neste morgen i telefontiden. Hvis fastlegen din ikke er tilstede vil en av de andre legene ved senteret se på deg.
Hvis tilstanden ikke kan vente, ring legevakt 116117.
Hvis jeg trenger VANLIG LEGETIME som kan vente noen uker? Timebestilling via HelseNorge, eller ring oss
Hvis jeg IKKE KOMMER GJENNOM PÅ TELEFON? Send en melding via HelseNorge.no eller via vår nettside.
Hvis jeg trenger å gi legen en KORT BESKJED ELLER SPØRSMÅL PER TELEFON ?
Logistikkspørsmål rettes til våre medarbeidere/ekspedisjon. Legekontakt skjer i e-konsultasjon, avtalt telefonkonsultasjon eller oppmøtekonsultasjon.
Hvis jeg trenger SYKEMELDING ?
Dette vurderes i legetime.
Hvis jeg trenger en RESEPT PÅ FAST MEDISIN? Kontakt oss på telefon eller via HelseNorge.no "reseptfornyelse". Vi sender resepten direkte til apotek elektronisk.
Du kan ikke regne med få resept samme dag som du tar kontakt: Det er derfor viktig at du tar kontakt minst en arbeidsdag før medisinen skal hentes.
Hvis du må ha resept samme dag, ta kontakt på telefon.
Jeg har BLÆREKATAR ? Ring for rask legetime. Husk å ta med urinprøve.
Hvis jeg ønsker å FJERNE FØFLEKK el.l.? Bestill time som angitt over. Legen vil som regel vurdere føflekken og så sette opp på time for fjerning / innsending.
Dersom jeg skal måle INR? Ta kontakt i ekspedisjon.
Hvis jeg ønsker å ta en BLODPRØVE?
Hovedregelen er at ingen skal ta blodprøver før lege har vurdert bakgrunn ("indikasjon") og hvilke prøver som skal tas. Man må derfor inn til en legetime først.
Hvis jeg synes det går FOR LANG TID TIL JEG HØRER NOE FRA LEGEN etter at jeg har tatt blodprøver eller andre undersøkelser ? Hovedregelen er at legen tar kontakt hvis det er gjort avvikende funn som bør kontrolleres eller følges opp. Vi har ikke kapasitet til å informere om normale prøvesvar, men dette kan du avtale i hvert enkelt tilfelle med fastlegen din.
Hvis jeg trenger SYKEMELDING ELLER FORLENGELSE AV SYKEMELDING? Bestill time som angitt over hvis ikke annet er konkret avtalt med fastlegen din.
Hvis jeg trenger FØRERKORTATTEST ?: Bestill time som angitt over. Husk å ta med evt. briller til synstesten.
Hvis jeg trenger SJØMANNSATTEST/MØNSTRINGSATTEST ?
Dette utfører ikke hos oss, kontakt Sjømannslege.
Hvis jeg er MISFORNØYD MED FASTLEGEN MIN: Vårt ønske er at du som pasient tar dette opp med legen din i forbindelse med en time. Da kan evt. misforståelser oppklares og dette kan av og til legge grunnen for en bedre relasjon mellom lege og pasient. Noen ganger er det fornuftig å skifte fastlege. Du kan da gå på "lenker" på dette nettstedet og velge "Bytte fastlege". Du kan normalt bytte fastlege to ganger per år.
Hvis jeg GLEMMMER TIMEN MIN ?
Du må betale for legetimen dersom du ikke møter, eller avbestiller senere enn 24 timer før legetimen. Dette utgjøres av egenandel og tapt trygderefusjon + et faktureringsgebyr. Husk å bestille ny time hvis problemstillingen fortsatt er aktuell.
Hva koster det å gå til lege?
Hvordan bestiller jeg time på nett?